clear
Teraz:
 +5ºC
pogodnie
Max:  +11ºC,  Min:  +3ºC
Polski
English
Deutsch
Pусский
Français

Zabytkowy Ogród Muzeum otwarty jest codziennie od świtu do zmierzchu.
W tym czasie można bezpłatnie zwiedzać następujące obiekty: Amfiteatr, Świątynia Sybilli, Świątynia egipska, Wodozbiór oraz pozostałe obiekty i rzeźby znajdujące się na terenie ogrodów.

 

Ogród Chiński

Koncepcja Ogrodu Chińskiego została opracowana przez prof. Edwarda Bartmana i arch. Pawła Bartmana we współpracy z chińskimi architektami z Muzeum Księcia Gonga w Pekinie. W opinii dr Andrzeja Michałowskiego nowy Ogród Chiński odpowiada istotnym cechom „chinoiserie” i charakterowi czasów króla Stanisława Augusta. W 1780 roku z inicjatywy króla dawna droga wilanowska w Łazienkach Królewskich przekształcona została w Aleję Chińską. Na skrzyżowaniu z Promenadą Królewską wzniesiono wtedy stylowy most chiński, którego fundamenty odkryli archeolodzy w 2012 roku. W pobliżu tego miejsca przy Alei Chińskiej, wzdłuż strumienia, zlokalizowano Ogród Chiński. Według prof. Wang Hongbo, konsultanta muzeum i znawcy architektury chińskiej jest to miejsce szczęśliwe i pełne symboliki, dlatego na dzień otwarcia ogrodu wybrano 2 sierpnia, kiedy przypada obchodzone w Chinach Święto Zakochanych. Szczególne znaczenie dla profesora ma Pawilon Chiński symbolizujący pierwiastek męski i ażurowa Altana Chińska - symbol kobiecości, które zostały połączone kamiennym mostkiem przerzuconym przez strumień symbolizujący drogę mleczną. Osiem obrazów znajdujących się w środku pawilonu składa się na historię pełną tradycyjnych chińskich treści. Kręte ścieżki, podobnie jak w oryginalnych ogrodach w Chinach prowadzą poprzez mostek do pawilonu i altany. Przy wejściach, oraz obok pawilonu, mostka stanęły typowe latanie, a wokół stawu posadzone zostały rośliny rodzime oraz o proweniencji chińskiej. Warto także zwrócić uwagęna dwa lwy stojące u wejścia do ogrodu będące podarunkiem Muzeum Rezydencji Księcia Gonga dla Łazienek Królewskich. Lwy te symbolizują dostatek i bogactwo.

Pierwsze kolumny Pawilonu Chińskiego postawiono na terenie ogrodu rankiem 31 maja 2014 roku. Przypominało to sadzenie drzewa i mimo, iż mogłoby się zdawać, że jest to jedynie konstrukcja architektoniczna, to jednak zawiera w sobie element życia. Tak jak drzewo może stopniowo zapuszczać korzenie, kiełkować i wreszcie rozpościerać gałęzie- tak powstawał pawilon, komentuje prof. Wang Hongbo. W dniu Święta Wolności 4 czerwca odbyła się uroczystość umieszczenia ostatniej belki konstrukcyjnej Pawilonu Chińskiego. Wieńczące Pawilon i Altanę dachy pokryte są wykonaną w Chinach ręcznie glazurowaną dachówką w kolorze ugru, zbliżonego do koloru żółtego. Ten kolor przysługiwał tylko Cesarzowi, w Łazienkach Królewskich przysługuje symbolicznie Stanisławowi Augustowi i pamięci o nim. Dachówki w trzynastu kształtach są prawdziwym dziełem sztuki, podobnie jak marmurowy mostek wykonany przez chińskich mistrzów kamieniarstwa, którzy pochodzą z rodzin pracujących w tym zawodzie od dwóch tysięcy lat.

D057265-072014-Ogrod-Chinski-Lazienki-Warszawa-fot.Cz.Czaplinski.jpg
DSC7625.jpg
DSC7706.jpg

« powrót
 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij X